Institut Einleitungsbild (Kurven vor Farbverlauf) Institut Einleitungsbild (Kurven vor Farbverlauf) Institut Einleitungsbild (Kurven vor Farbverlauf) Institut Einleitungsbild (Kurven vor Farbverlauf)

Das Institut für Gestaltung und Darstellung an der Fakultät für Architektur und Landschaft beschäftigt sich mit dem Einfluss von künstlerischer Praxis und technologischen Systemen auf Architektur in Entwurf und Realisierung.


Kunst und Gestaltung - kug - arbeitet mit künstlerischen Verfahren. Bezüge von Raum, Körper, Material und Sinnlichkeit werden befragt und als grundlegende Aspekte von Architektur behandelt. Mediale Architekturdarstellung - mAD - arbeitet mit Darstellungssystemen in Form von Geometrie, Bild, Simulation, Interaktion und Immersion. Digitale Methoden in der Architektur - dMA - arbeitet mit numerischen und algorithmischen Verfahren, die Architektur in Entwurf, Planen, Bauen und Betrieb bestimmen.

Aktuelle Meldungen

STUDIO KEMPE THILL - TYPOLOGY TALKS #1 - LEARNING LANDSCAPES 20 10 2021 - 3.30pm

LIVE ON YOUTUBE

 

Our first event in the future annual conference series “Typology Talks” deals with the radically changing conditions in the educational landscape.

 

Teaching and research in higher education are currently subject to profound social and educational change. Globalisation, digital work, rapid development of new technologies, international competitive pressure between universities and the qualities of university locations are just a few aspects that play a decisive role in this.

 

Our event focuses on the relationship between architecture and educational buildings. We are interested, for example, in the relationship between your architectural stance, project-specific requirements and the respective social and political conception of education.

 

On basis of the overriding questions we ask ourselves:  

 

Is there a “typological optimum” for aspects such as building organisation, internal logistics, spatial backbone, flexible structure, compactness and energy performance?

 

What influence do factors such as the particular ideal of social education, the context and location or the spatial and typological organisation of the objects have on their success or failure?

 

What influence does digitization have on the architecture of educational buildings? 

Do informal factors influence the design?

 

Is there a direct link between the idea of education and architectural expression? 

 

And: Is there an ideal architectural or typological form for educational buildings?

 

We would like to specially discuss, if it is necessary to consider to improve „Learning Landscapes“ and/or if it is possible to see „Learning Landscapes“ as a field for innovation.

 

Our guests are:


PIET ECKERT
E2A Architects Zurich

KEES KAAN
KAAN Architecten Rotterdam

YVONNE FARRELL
SHELLEY MCNAMARA

Grafton Architects Dublin
2020 Pritzker Prize Laureates


Wednesday 20. October 2021 3.30pm
YouTube-Channel of the faculty

 

Kontakt

Geschäftsführung

Portraitfoto Portraitfoto © Julian Martitz
Prof. Mirco Becker
Professor
Adresse
Herrenhäuser Straße 8
30419 Hannover
Gebäude
Raum
Portraitfoto Portraitfoto © Julian Martitz
Prof. Mirco Becker
Professor
Adresse
Herrenhäuser Straße 8
30419 Hannover
Gebäude
Raum

Verwaltung

Portraitfoto Portraitfoto © Julian Martitz
Vanessa Kessener
Sekretariat dMA & mAD
Adresse
Herrenhäuser Straße 8
30419 Hannover
Gebäude
Raum
Portraitfoto Portraitfoto © Julian Martitz
Vanessa Kessener
Sekretariat dMA & mAD
Adresse
Herrenhäuser Straße 8
30419 Hannover
Gebäude
Raum